De kracht van gepersonaliseerde attracties voor een merk of product
Ricardo van Vliet | 29 maart, 2021
Een merkbeleving creëren die bijzonder genoeg is om echte fans en brand ambassadors te creëren? Laat je merk voor je werken als een magneet met gepersonaliseerde attracties en opvallende opblaasbare promotie items. Hoe je dit doet lees je in deze blog over merkactivaties die scoren!
Laat je merk werken als magneet!
Je bent opzoek naar een merkbeleving die bijzonder genoeg is om echte fans en brand ambassadors te creëren? Moet jouw merk werken als een magneet? Zoek niet verder! Gepersonaliseerde attracties en opblaasbare structuren zorgen voor een indrukwekkende merkervaring die volledig aansluit bij je doelgroep en marketing doelstellingen. Gepersonaliseerde attracties zijn zichtbaar aanwezig en zorgen voor een actieve betrokkenheid.
Wat is merk activatie/promotie?
Je hoort het vast en zeker wel eens voorbij komen; een merkactivatie of brandactivation campagne. Maar wat betekent het nu eigenlijk? Je kunt deze termen samenvatten als alle momenten waarbij je jouw merk zichtbaar brengt bij je doelgroep. Hiermee bedoelen we niet de poster in een abri of een banner op een website, maar een fysieke activiteit met rechtstreeks contact of interactie met de doelgroep die je wilt bereiken. Het belangrijkste is het creëren van een ervaring die het gevoel van jouw merk of product uitstraalt.
De meest voorkomende merkactivaties die je waarschijnlijk direct zult herkennen, zijn de sampling acties in een winkelcentrum of op een festival. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de promotie auto’s van Red Bull (met het grote blikje op het dak) en de prachtige Coca Cola truck die tijdens de kerstperiode door het land trekt. Het gaat om het creëren van een echte ‘brand experience’ waarmee je een doelgroep een leuke, bijzondere of unieke ervaring bezorgt.
Waarom is merk activatie zo belangrijk?
Wanneer je alleen focust op adverteren, zowel offline als online, zul je er snel achterkomen dat dit niet voldoende is. Vooral online word je dagelijks overspoeld met berichten. Door deze enorme berichtenstroom is het zeer lastig om je specifieke doelgroep aan je te binden. Met een sterke merkactivatie campagne maak je als merk daadwerkelijk verschil.
We hebben de grootste voordelen voor je op een rijtje gezet:
- Je kunt een belangrijke interactie met je merk creëren.
- Jouw product staat daadwerkelijk in de spotlight; niemand kan op dat moment om je heen!
- Het geeft de consument (jouw doelgroep) de mogelijkheid om je merk op een unieke manier ‘live’ te laten beleven.
- Je hebt direct de mogelijkheid om je doelgroep zover te krijgen om een product of dienst te kopen.
Opvallen met gepersonaliseerde attracties en inflatables
Weet je nog hoe gelukkig je werd van springen op een springkussen? Hoe spannend het eerste ritje in de achtbaan was? of hoe je jezelf uren kon vermaken in de ballenbak van de McDonald’s? Het zijn (opblaasbare) attracties die zorgden voor een blijvende bijzondere herinnering. Je wilt natuurlijk dat jouw doelgroep je merk op een zelfde manier zal herinneren en hierdoor een fan of ambassadeur wordt. Maar hoe? Het antwoord: zet gepersonaliseerde attracties en inflatables in om jouw merk activatie voor je te laten werken als een magneet!
Kies de attractie die past bij je doelgroep
- Zorg dat de attractie die je kiest relevant is voor je doelgroep. Waar liggen de interesses en waarmee kun je jouw doelgroep prikkelen. Red Bull zie je bijvoorbeeld veel op ‘extreme sport’ evenementen. Bungeejumpen zou in dit geval een perfecte attractie kunnen zijn om in te zetten voor een merk activatie. Richt jouw merk zich meer op kinderen? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een spannende gepersonaliseerde klimmuur of een op maat gemaakt springkussen of stormbaan.
- Kies een attractie die bij je product, het probleem dat je met je product of dienst oplost of bij je merk associaties past.
- Zorg voor de juiste timing. Wanneer is jouw merk of product het meest relevant? Wordt jouw merk gelinkt aan de zomer, of is het eerder een winterse associatie? Dat bepaalt ook de periode waarin je de brand activation wil uitvoeren en wat voor soort attractie je kunt inzetten. Er zijn tegenwoordig ook super gave winter attracties te huur.
- Bezorg je doelgroep écht een ervaring. Wat zullen zij onvergetelijk vinden? Door de enorme keuze aan speciale attracties maar ook extreme attracties zijn er genoeg mogelijkheden wat je doelgroep zal aanzetten om echt met jouw merk in interactie te gaan.
Waar moet je op letten bij het huren van een attractie?
Je hoeft op Google maar ‘attractie huren’ in te typen en je krijgt een gigantisch aanbod aan verhuurders van (opblaasbare) attracties voorgeschoteld. Er is op dit moment een ware wildgroei aan aanbieders van voornamelijk springkussens en opblaasbare attracties. Veel van deze aanbieders verhuren deze producten naast hun huidige baan of focussen zich echt op de particuliere markt. Deze kleinere aanbieders hebben vaak geen vaste crewleden of logisiteke middelen om een promotie activiteit tot in de puntjes te verzorgen. We geven je graag wat praktische tips waar je op kunt letten:
- Zorg dat de attractie die je kiest relevant is voor je doelgroep. Waar liggen de interesses en waarmee kun je jouw doelgroep prikkelen. Red Bull zie je bijvoorbeeld veel op ‘extreme sport’ evenementen. Bungeejumpen zou in dit geval een perfecte attractie kunnen zijn om in te zetten voor een merk activatie. Richt jouw merk zich meer op kinderen? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een spannende gepersonaliseerde klimmuur of een op maat gemaakt springkussen of stormbaan.
- Controleer of het bedrijf ervaring heeft met het uitvoeren van promotionele activiteiten. Vraag bijvoorbeeld naar referenties.
- Vraag naar een actuele foto van de attractie die je wilt huren om teleurstelling over de staat van de attractie te voorkomen.
- Vraag de verhuurder altijd of het product wat je wilt huren voldoet aan de wet en regelgeving. In Nederland dienen (opblaasbare)attracties te voldoen aan het WAS-besluit en te zijn voorzien van een geldig keurinscertificaat.
- Vraag of de attractie gepersonaliseerd kan worden en wat de levertijden hiervoor zijn. Bedrijven die ervaring hebben met het custom made maken van bestaande attracties kunnen vaak snel schakelen en hebben templates beschikbaar om je artwork op een juiste manier aan te leveren. .
- Festivals, evenementen en beuren zijn bijzondere locaties voor het op- en afbouwen van attracties. Het is goed om te checken of het bedrijf waar je een attractie wilt huren de mogelijkheden heeft om hier flexibel mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een tijdslot voor de opbouw vroeg in de ochtend, of een afbouw midden in de nacht.
Merk activatie voorbeelden
Ben je opzoek naar voorbeelden van een merkactivatie? We inspireren je graag met een aantal foto’s van gepersonaliseerde attracties die we de afgelopen periode voor diverse merken hebben mogen inzetten. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om jouw merk in de spotlight te zetten? Stuur ons gerust een bericht! Wees niet bang, we bijten niet…we vinden het leuk om vrijblijvend te sparren over de mogelijkheden.
Meer weten over onze merk promoties?